2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. deathmetalverses
11. getmans1
12. hadjito
13. samvoin
14. tili
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
Същност на Вуду |
Алфред Метро Някои екзотични думи са заредени с огромна, будеща въображението енергия. Вуду е една от тях. Тя внушава обикновено представи за мистериозна смърт, тайни ритуали или сатурналии, извършвани от негри, „опиянени от кръв, разврат и божество”. Описанието, което ще се опитаме да дадем на вуду, сигурно ще бледнее, съпоставено с образите, от които думата вече е натежала. Какво е всъщност вуду? Той е съвкупност от вярвания и ритуали от африкански произход, със силен примес от католически обреди, той е религията на преобладаваща част от селското и градското население на република Хаити. Последователите му искат от него онова, което хората винаги са очаквали от своята религия: лек за болките си, задоволяване на нуждите им и надежда за живот след смъртта. Видян отблизо, вуду няма халюциниращия и болезнен характер, която литературата и филмовата индустрия му приписва. Мрачната легенда за вуду се е създала около колониалната епоха. Господарят презирал своя роб, но се боял от омразата.Отнасял се с него като с добиче за клане, но се плашел от окултните способности, които му приписвал. Страхът внушаван от чернокожите, растяр с все по – силното им потискане. Страхът просмукващ свидителствата от онова време, се е конкретизирал в натрапчивия ужас от отровата, довел през 18 век до толкова много зверства. Твърде вероятно е отчаяни роби да се отмъщавали на потисниците, използвайки токсични вещества, но страхът царящ в плантациите е извирал от дълбините на душата. Магиите на далечна и загадъчна Гвинея нарушавали съня на хората в „голямата” къща. Мъчения и клади заплашвали не само отровителите, но и всеки заподозрян, че е член на опасната религия вуду. Ритмите на тъпаните, тътнещи мирно над хълмовете, за да насърчат усърдието на земеделците, се превърнали за окупаторите в глас на дивашка и безчовечна Африка, утвърждаваща правата си върху земя, отнета й от белите и от цивилизацията. Моята задача в това изложение е да говоря за вуду като етнограф, тоест методично и предпазливо. Първият ми допир с вуду е от 1941г. Току що слязал от кораба в Порт-о-Пренс, чух за енергичната и агресивна кампания на католическата църква срещу „суеверието”. В Кроа-де-Буке, близо до Порт-о-Пренс, си дадох сметка за силата, с която африканските култове са се разпространили в Хаити. Огромната пирамида от тъпани и „предмети на суеверието”, която се издигаше в двора на свещеника, в очакване на деня, определен за тяхното унищожаване, беше сякаш техен символ. Опитах се да спася някои предмети, които от естетическа и научна гледна точка заслужаваха да бъдат пощадени. Напразно, отчето ми обясни, че на картата е поставена честа на Хаити и затова всичко трябва да бъде унищожено. Мащабът на офанзивата срещу вуду и бруталността на мерките срещу неговите привърженици предсказваха неговото изчезване. Това събуди у мен желание да го изуча, преди да е станало твърде късно. Хаитянският писател Жак Румен, който ме придружи до Ла Тортю, също беше убеден в необходимостта да се запази споменът за толкова сериозно застрашения вуду. От разговорите ни се роди идеята да създадем в Хаити „Бюро за етнология”, специално натоварено с тази задача. Когато се върнах в Хаити през 1944, основанато от Жак Румен „Бюро за етнология” беше спасило от пламъците важни колекции и бе провело разнообразни анкети за малко познатите аспекти на вуду. При това пътуване имах изключителния шанс да се запозная с госпожа Одет Менесон-Риго. Малцина бели са успели да опознаят вуду толковаа отблизо като тази французойка, станала с брака си хаитянка. Нямаше светилище, в което да не я посрещнат като приятелка, бих казал дори нещо повече, като посветена. По време на церемония вуду чух нейното име на посветена да се произнася наред с тези на свещенослужителки от Порт-о-Пренс. Госпожа Одет Менесон – Риго ме представи на Лоржина Делорж, чието светилище се намираше в квартал Ла Салин, недалеч от място наречено Волската глава. Мама Лоржина беше прочута свещенослужителка, която въпреки финансовите си затруднения, почиташе своите лоа (духове) и извършваше церемониите, спазвайки традицията, в която я бяха възпитали нейните учители. Въпреки, че често се гневеше, а в състояние на транс изглеждаше ужасяващо, тя беше чудесна жена, добродушна и гостоприемна. Посещавах нейното светилище по – често от всички други и така можех да взема много отблизо участие в домашния живот на едно вудуистко светилище. Радушния прием на Лоржина ми спечели симпатията и доверието на всички членове на нейното братство. Много дискретни по отношение на някои церемонии и на тайните ритуали на посвещението, Лоржина и нейните домашни се постараха да задоволят любопитството ми и редовно ме осведомяваха за предстоящи церемонии в светилището. Затова моята документация е опряна до голяма степен на сведенията, които събрах при Лоржина по време на многобройните си престои в Хаити. Лоржина почина през 1953г. Няма да забравя, че тя ме наричаше „питит кай” – дете на къщата, нито, че аз я наричах „мамо”. Но връзките ми с общностите вуду не се ограничаваха със светилището на Лоржина. Познавах мнозина хунган (първожрец, вуду свещеник), а през 1947г присъствах и на многобройни церемонии в Порт-о-Пренс, Кроа-де-Буке и Жакмел. Днес вуду не плаши толкова. Хаитяните гледат на него все повече като на фолклор, дума, която заличава в съзнанието им вредата, която тези обреди биха могли да нанесат на репутацията на тяхната страна. Всички страни имат свой фолклор нали така? Нормално и дори желателно е, значи и Хаити да има свой. В чужбина все по – малко стават хората, които казват на приятелите си: „Недей да ходиш в Хаити, вуду е нещо дяволско, той е култ на змиите и на черната магия.” Недоверието и отвращението отстъпват място на любопитството, което се превръща постепенно в симпатия. Но предразсъдаците са упорити. Само етнографията, обяснявайки истинската природа на вуду и хвърляйки върху фактите студената си светлина, може да прогони мрака, обгръщащ тази религия и да пропъди кошмарите, с които тя все още преследва мнозина зле осведомени. |
зЗА ЖИВОТА С......
Астрология - същност и основни дисциплин...