2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. hadjito
10. zaw12929
11. bosia
12. getmans1
13. sparotok
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. sekirata
Магическата клетва |
За да реабилитират вуду, хаитяните му приписват решаващо влияние върху мъжете, извоювали независимостта на своето отечество. Въпреки, че трудно могат да подкрепят това с факти те не грешат, твърдейки, че африканските култове са обединяващ фактор, а заклинанията на жреците вуду са разпалвали храбростта на чернокожите войни. Ето какво казва историкът Дантес Белегард в „История на хаитянския народ”: „ В култа вуду робите са открили особено силен, активиращ енергията им стимулант, защото вуду бил освен религия и политическо обединение, нещо като съюз, чийто девиз бил изтребване на белите и свобода за негрите.” Обстоятелствата съпътствали клетвата в Каймановата гора – сигнал за възтанието на чернокожите, доказват, че вуду е допринесъл за освобождението на робите и за независимостта на Хаити. Ето разказът за паметната нощ срещу 14 август 1791г., такъв какъвто го преподават на хаитянските ученици:
„ За да преодолее всички колебания и спечели абсолютна преданост, той (Букман), събрал през ноща на срещу 14 август 1791г голям брой роби на поляна в Каймановата гора, недалеч от Червения хълм. Всички били вече там когато се извила буря. Светкавици прорязвали покритото с ниски и тъмни облаци небе. За няколко мига проливен дъжд наводнява земята, дърветата в гората се огъват, стенат под непрекъснатите пориви на бурен вятър. Прекършени с огромна сила, големи клони падат с оглушителен трясък. Сред този впечатляващ декор, вцепенени и обзети от свещен ужас, присъстващите виждат как една стара негърка се изправя пред тях. Силни тръпки разтърсват тялото й. Тя пее, върти се на място и размахва над главата си дълъг нож. Хората са вече вцепенени, притаили са дъх и са вперили в негърката пламнали очи. Те са хипнотизирани. Тогава докарват едно черно прасе, чието квичене е заглушено от рева на бурята. С рязък жест вдъхновената жрица забива ножа в гръкляна на животното. Кръвта бликва, събират я и още димяща я поднасят поред на всички роби, те отпиват и се заклеват до един да изпълнят заповедите на Букман.” Церемонията в Каймановата гора е била един от онези скрепени с кръв договори, с които дахомейците, участващи в опасно начинание се обвързват със своите събратя. От този ритуал следват три сигерни неща: 1.Чувство за солидарност в добро и в зло. 2. Безгранично взаимно доверие между онези, които сключват договора. 3. Запазване в пълна тайна на споделеното, зощото скрепеният с кръв договор наказва безмилостно нарушаването на клетвата. Ритуалите, които трябва да породят тези чувства са много сложни, те включват заколването на прасе, което е символ на дискретност, защото рядко поглежда към небето и не е любопитно. Неговата кръв смесена с други съставки се изблизва. След като е произнесъл клетвата тежко му на този, който я престъпи. Отприщените магически сили ще се обърнат срещу всеки, който доброволно им се е подчинил. Естествено било в навечерието на бент с все още неясен изход, съзаклятниците да запечатат съюза си, отпивайки от мистичната напитка и призовавайки вуду на далечната си родина. Няколко дена след церемонията в Каймановата гора плътен облак обвивал Санто Доминго. Белите господари били избити в техните плантации, а полетата със захарна тръстика подпалени. Започнала неизкупима война, която щяла да продължи 12 години. В групите възтанали роби, които се сражвали по командата на Жан-Франсоа, на Биасу и на други по – малко известни войни, имало африканци, които продължавали да изповядват култовете на своите прадеди и негри – креоли, повечето били вудуисти. Сред тях имало и жреци – мъже и жени, чиято задача била да осигурят победата със своите молитви, жертвоприношения и магии. Историкът Мадиу е събрал за тези традиции свидетелства, които дори и малко преувеличени, отразяват реални факти. „В палатката на Биасу – разказва той – било пълно със смокове, мъртвешки кости и всички останали предмети символ на африканската магия. Нощем в стана му палели огромни огньове. Около тях голи жени изпълнявали страховити танци – те ужасно се гърчели и пеели песни, думите на които могат да бъдат разбрани само в африканската пустиня. Когато екзалтацията стигала своя апогей, Биасу, следван от своите магьосници, се изправял пред тълпата и крещял, че е вдъхновен от дух божий. Той уверявал африканците, че който падне в боя, ще възкръсне в предишното си африканско племе. В отговор ужасни викове отеквали дълбоко в гората, песните и мрачните тъпани зазвучавали отново, а Биасу изпалзвал тези мигове на екзалтация, за да поведе ордите си срещу враговете, които изненадвали посред нощ”. Случай разказан от Спенсър Сен-Джон говори особено красноречиво за силата и влиянието на хунган и мамбо. Арестувана жрица вуду заявила на човек, проявил съчувствие към нея: „Ако ударя моя свещен тъпан и прекося града, всичко живо, начело с императора, ще ме последва най – смирено”. След което никой вече не я закачил. |